Referat for Social- og Sundhedsudvalget møde den 14. september 2023
116. Budgetopfølgning pr. 31. august 2023 - SSU
Sagsnummer: 2023-001599
Sagsbehandler: Lasse Roslind
Præsentation
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Social- og Sundhedsforvaltningen, udarbejdet en budgetopfølgning pr. 31. august 2023 på Social- og Sundhedsudvalgets område.
Forvaltningen foreslår
- At Social- og Sundhedsudvalget godkender budgetopfølgningen pr. 31. august 2023.
Sagsbeskrivelse
Økonomiafdelingen har i samarbejde med Social- og Sundhedsforvaltningen udarbejdet en budgetopfølgning pr. 31. august 2023 på Social- og Sundhedsudvalgets område. Social- og Sundhedsudvalget har et samlet oprindeligt driftsbudget på 767,932 mio. kr. Området har et korrigeret anlægsbudget på 43,961 mio. kr.
I forhold til driften forventes der pr. 31. august 2023 et samlet merforbrug på 23,161 mio.kr. i forhold til det korrigerede budget uden over-/underskud. Merforbruget er reduceret med 2,219 mio. kr. sammenlignet med budgetopfølgningen pr. 30. juni 2023. Ændringerne fremgår af nedenstående tabel.
Drift i alt (i mio. kr.) |
Afvigelse 31.05.2023 |
Afvigelse 30.06.2023 |
Afvigelse 31.08.2023 |
Ændring fra 30.06.2023 |
Senior og Sundhed |
16,457 |
16,281 |
15,859 |
-0,422 |
Social og Psykiatri |
8,875 |
6,698 |
7,302 |
0,604 |
Kvalitet og Sammenhæng |
3,699 |
2,401 |
0 |
-2,401 |
I alt |
29,030 |
25,380 |
23,161 |
-2,219 |
I forhold til anlæg forventes der på nuværende tidspunkt et mindreforbrug på 23,705 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget, inklusiv overførte anlægsmidler fra 2022. Merforbruget er på 16,873 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget.
De væsentligste afvigelser og opmærksomhedspunkter på driften er beskrevet nærmere i vedlagte notat.
Økonomi
Se vedlagte bilag.
Høring
Ingen høring.
Klima & bæredygtighed
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
117. Vedtagelse af kvalitetsstandard for varigt botilbud jfr. servicelovens § 108 samt almenboliglovens § 105/servicelovens § 85
Sagsnummer: 2023-010294
Sagsbehandler: Hanne Bylov
Præsentation
I forbindelse med Byrådets vedtagelse af aftalen om budgetoverholdelse i 2023 har byrådet besluttet, at der på Social og Psykiatriområdet skal udarbejdes kvalitetsstandarder for midlertidige og varige botilbud for voksne.
Der fremlægges et forslag til kvalitetsstandard for varigt botilbud jfr. servicelovens § 108 samt almenboliglovens § 105/servicelovens § 85 til byrådets godkendelse.
Forvaltningen foreslår
- At den foreslåede kvalitetsstandard for varigt botilbud, jfr. servicelovens § 108 samt almenboliglovens § 105/servicelovens § 85 godkendes.
Sagsbeskrivelse
På mødet d. 4. maj 2023 vedtog Byrådet aftalen om budgetoverholdelse i 2023. I den forbindelse besluttede byrådet, at der skal udarbejdes en kvalitetsstandard for varige botilbud for voksne.
Forvaltningen har nu udarbejdet en kvalitetsstandard for varige botilbud for voksne. Kvalitetsstandarden beskriver blandt andet hvilken målgruppe, der er tiltænkt et varigt botilbud og hvad formålet er med at anbringe en borger i et varigt botilbud.
Der er i kvalitetsstandarden særligt fokus på at borgers funktionsniveau er afdækket og at det varige botilbud gives til borgere, der ikke kan få dækket sine behov for støtte og pleje på anden vis.
Myndighed og Visitation vurderer, at den udarbejdede kvalitetsstandard udgør et godt grundlag for det videre arbejde med tildeling af støtte i form af et varigt botilbud.
Økonomi
I Sikringsplanen fremgår det, at der ved indførelse af kvalitetsstandarder for midlertidige botilbud (servicelovens §107), og varige botilbud (servicelovens §108 samt almenboliglovens §105/servicelovens § 85) forventes en effekt på 2,0 mio. kr. i 2023 stigende til ca. 3,0 mio. kr. i 2024.
Høring
Kvalitetsstandarden har været i høring hos Handicaprådet den 30. august 2023 og i Ældrerådet d. 24. august 2023.
Høringssvar er vedlagt sagen.
Klima & bæredygtighed
Ingen vurdering.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
118. Vedtagelse af kvalitetsstandard for midlertidigt botilbud, jfr. servicelovens § 107
Sagsnummer: 2023-010294
Sagsbehandler: Hanne Bylov
Præsentation
I forbindelse med Byrådets vedtagelse af aftalen om budgetoverholdelse i 2023 har byrådet besluttet, at der på Social og Psykiatriområdet skal udarbejdes kvalitetsstandarder for midlertidige og varige botilbud for voksne.
Der fremlægges et forslag til kvalitetsstandard for midlertidigt botilbud jfr. servicelovens § 107 til byrådets godkendelse.
Forvaltningen foreslår
- At den foreslåede kvalitetsstandard for midlertidige botilbud jfr. Servicelovens § 107 godkendes
Sagsbeskrivelse
På mødet d. 4. maj 2023 vedtog Byrådet aftalen om budgetoverholdelse i 2023. I den forbindelse besluttede byrådet, at der skal udarbejdes en kvalitetsstandard for midlertidige botilbud for voksne jfr. servicelovens § 107.
Forvaltningen har nu udarbejdet en kvalitetsstandard for midlertidige botilbud for voksne. Kvalitetsstandarden beskriver blandt andet hvilken målgruppe, der er tiltænkt et midlertidigt botilbud og hvad formålet med det midlertidige ophold er.
Der er i kvalitetsstandarden særligt fokus på tilbuddets midlertidige karakter og dermed på at opholdet skal munde ud i en afklaring af borgeres reelle behov for støtte. Ved tildeling af et midlertidige botilbud lægges desuden vægt på, at borgerens aktuelle behov for støtte ikke kan løses i en mindre omfattende foranstaltning og om borger vurderes at have rehabiliteringspotentiale, som betyder, at borger kan opnå større selvstændighed og dermed behov for mindre støtte.
Myndighed og Visitation vurderer, at den udarbejdede kvalitetsstandard udgør et godt grundlag for det videre arbejde med tildeling af støtte i form af et midlertidigt botilbud.
Økonomi
I Sikringsplanen fremgår det, at der ved indførelse af kvalitetsstandarder for midlertidige botilbud (servicelovens § §107) og varige botilbud (servicelovens §108 samt almenboliglovens §105/servicelovens § 85) forventes en effekt på 2,0 mio. kr. i 2023 stigende til ca. 3,0 mio. kr. i 2024.
Høring
Kvalitetsstandarden har været i høring hos Handicaprådet den 24. august 2023 og i Handicaprådet d. 30. august 2023
Høringssvar er vedlagt sagen.
Klima & bæredygtighed
Ingen vurdering
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
119. Valg af model for sikring af det frie valg vedrørende praktisk hjælp og personlig pleje
Sagsnummer: 2023-011876
Sagsbehandler: Hanne Bylov
Præsentation
Middelfart Kommune står for at skulle udarbejde udbudsmateriale vedrørende praktisk hjælp og personlig pleje, jfr. servicelovens § 83 da den nuværende aftale udløber d. 31. marts 2024.
På baggrund af politiske drøftelser i efteråret 2022 om en mulig anden model for levering af praktisk hjælp og personlig pleje, anmodes Social- og Sundhedsudvalget om at tage stilling til hvilken model, der skal anvendes, når borgeren skal sikres det frie valg af leverandør.
Middelfart Kommune har i øjeblikket valgt at sikre det frie valg via rent udbud af praktisk hjælp og personlig pleje.
Forvaltningen foreslår
- At Social- og Sundhedsudvalget tager stilling til, hvordan borgernes frie valg af leverandør af praktisk hjælp og personlig pleje sikres i Middelfart Kommune.
Sagsbeskrivelse
Servicelovens § 91 foreskriver, at kommunen skal skabe grundlag for, at modtagere af hjælp efter Servicelovens § 83 kan vælge mellem 2 eller flere leverandører. Kommunen skal som minimum indgå kontrakt med to eller flere leverandører (hvoraf kommunen kan være den ene) eller tilbyde modtagere af hjælp visiteret efter § 83 et fritvalgsbevis. Det er også muligt at sikre det frie valg via en godkendelsesmodel, hvor kommunen godkender leverandører ud fra bestemte kriterier. Endelig kan kommunen vælge en kombination af de forskellige muligheder.
Middelfart Kommune har i det nugældende udbud valgt at sikre det frie valg alene via udbud af praktisk hjælp og personlig pleje. Aftalen trådte i kraft d. 1. april 2020 og er gældende frem til d. 31. marts 2024.
Nedenfor beskrives de forskellige muligheder for sikring af det frie valg.
Model 1: Udbud af praktisk hjælp og personlig pleje.
Her udbydes opgaverne og alt efter udvalgets/byrådets beslutning herom vil der være to eller flere leverandører. Hvem der vinder udbuddet og om flere end den med den bedste pris kan blive leverandør, afgøres af de fastsatte udbudsbetingelser.
Det frie valg sikres ved at der er mere end én leverandør af hjælpen.
Modellen er erfaringsmæssigt den, der giver den økonomisk mest fordelagtige opgaveløsning.
Administrativt er modellen let at håndtere, da der er et begrænset antal leverandører at kommunikere og føre tilsyn med.
Model 2. Godkendelsesmodellen.
Godkendelsesmodellen betyder kort sagt, at kommunen fastsætter priser og kvalitetskrav, og på den baggrund kan private leverandører søge om godkendelse, hvorefter de kan levere den visiterede hjælp til borgerne. Der er ikke noget øvre loft for antallet af leverandører, som kommunen kan godkende.
Godkendelsesmodellen har sidst været i brug i Middelfart Kommune i 2013.
Godkendelsesmodellen giver erfaringsmæssigt flere leverandører at vælge imellem end udbudsmodellen.
De tidligere erfaringer med godkendelsesmodellen var dog, at især i forhold til den personlige pleje var private leverandører tilbageholdende med at lade sig godkende som leverandør. Plejeopgaver er langt mere komplekse og kræver andre faglige kompetencer end den praktiske bistand, der samtidig er mere fleksibel at planlægge. Det kræver en vis kundemængde, hvis det skal være rentabelt at være godkendt til den personlige pleje, og det kan ikke garanteres.
Ved valg af godkendelsesmodellen vil der være administrative opgaver i forbindelse med at godkende, føre tilsyn, beregne timepriser og sikre løbende information i forhold til alle de godkendte leverandører
Med godkendelsesmodellen er der ingen konkurrence om prisen, idet alle får samme betaling.
Model 3 Fritvalgsbeviser og Model 4 Fritvalgsbeviser i kombination med udbud.
Fritvalgsbeviser kan både supplere og erstatte udbud.
Fritvalgsbeviset giver mulighed for, at en borger, der er visiteret til praktisk bistand og/eller personlig pleje, jfr servicelovens § 83 kan indgå aftale med en cvr-registreret virksomhed om at yde hjælpen. Borgeren får et bevis svarende til værdien af de ydelser, den pågældende er visiteret til. Et fritvalgsbevis giver borgere ret til selv at antage en cvr-registreret virksomhed til at udføre den visiterede hjælp, der er truffet afgørelse om.
Anvendelse af fritvalgsbeviser giver mulighed for mindre virksomheder til at komme ind på markedet med levering af § 83-hjælp. En leverandør af fritvalgsydelser skal ikke godkendes af kommunen. Det eneste forudgående krav kommunen kan stille er, at der er tale om en CVR-registreret virksomhed.
Det giver potentielt en væsentligt større administrativ opgave at udstede fritvalgbeviser, da borgerne kan vælge mellem et ubegrænset antal leverandører. Opgaverne ved kommunen gælder tilsynet, med såvel kvaliteten af de leverede ydelser, herunder medarbejdernes faglige kompetencer i forhold til opgavernes kompleksitet, som med antallet af leverede timer. Dertil kommer sikring af kommunikation mellem samarbejdsparterne, herunder en større oplærings- og vedligeholdelsesopgave hos kommunen i forhold til Nexus.
Det er vanskeligt at forudsige de økonomiske konsekvenser af anvendelsen af fritvalgsbeviser, men da det er en af kommunen beregnet timepris (som for godkendelsesmodellen) og som derfor bestemmer værdien af fritvalgsbeviset, vil der med en ren fritvalgsmodel ikke være konkurrence på prisen.
Hvis der peges på en model hvor fritvalgsbeviser kombineres med et udbud må forventes at en bestemmelse i et kommende udbud om at give mulighed for fritvalgsbeviser, kan påvirke leverandørernes tilbudspris, da det skaber usikkerhed om leveringsgrundlaget.
Forvaltningens anbefaling:
Det er forvaltningens anbefaling, at der gennemføres et udbud efter model 1, som gælder hele Middelfart Kommune og omfatter både personlig pleje og praktisk bistand. Leverandøren skal også varetage uddelegerede sygeplejeydelser, som kan udføres af assistenter, og ydelser i forhold til hverdagsrehabilitering.
Det anbefales, at den kommunale hjemmepleje på forhånd er udpeget som leverandør, og at der derudover godkendes en til to leverandører. Det betyder, at borgerne vil kunne vælge mellem to til tre leverandører.
Økonomi
Bemærkninger om økonomi fremgår ovenfor i beskrivelsen af de forskellige modeller.
Derudover skal det understreges, at såvel indførelsen af godkendelsesmodellen som fritvalgsbeviser, vil medføre et behov for yderligere administrativ personale til varetagelse af afregnings- og tilsynsopgaverne.Høring
Sagen har været i høring i Ældrerådet og Handicaprådet.
Høringssvar er vedlagt som bilag til sagen
Klima & bæredygtighed
Ingen bemærkninger.
Beslutning
Social- og Sundhedsudvalget beslutter at godkende model 1.